kan het dat je sd kaartje van je telefoon het niet meer doet door het vliegen en/of door het doane apparaat waar alle spullen doorheen moeten?

Sinds dat ik afgelopen week gevlogen heb doet mijn sd kaartje en die van me zusje het niet meer van de telefoon (Heel toevallig natuurlijk). Kan het zo zijn dat de straling in het vliegtuig of het apparaat waar je handbagage doorheen gaat er iets mee te maken heeft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Telefoons
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat apparaatje heet een x-ray machine en nee ik denk het niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt me sterk, kom net terug van cruise waar alle sd kaartjes zeker 4x per dag door de rontgen gingen. Dat een week lang, en geen foto verloren. Als je een goed kaartje hebt zou dit niet moeten kunnen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, zelf al tig keer door zulke machines gegaan met sd-kaartjes zonder probleem. En als de intensere straling in het vliegtuig er voor iets tussen zou zitten zou dat bij andere toepassingen met veel straling ook het geval moeten zijn. Lijkt me waarschijnlijker dat er iets schort aan de kaartlezer waardoor de kaartjes corrupt zijn geraakt.

Antwoorden (1)

In de tijd van de fotorolletjes was er inderdaad een reëel gevaar dat de röntgenstraling de foto's zou beschadigen. SD is echter een digitale opslag van data en is daarmee ongevoelig voor de straling. Er zijn fabrikanten die het nog extra op hun verpakkingen zetten omdat ze weten dat dit een veelvoorkomende vraag is. Het maakt echter niet uit welk merk of type je koopt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gvrox
9 jaar geleden
De conclusie dat SD ongevoelig is *omdat* het digitaal is begrijp ik niet, zou je dat kunnen uitleggen ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De foto bestaat uit enen en nullen die in het 'solid state' geheugen van de SD kaarten worden weggeschreven. Dit geheugen is niet gevoelig voor röntgenstraling. De oude diafilmpjes sloegen foto's analoog op. Dat materiaal was wel gevoelig voor röntgenstraling.
gvrox
9 jaar geleden
Uiteindelijk zijn het nog steeds "analoge" electronen die 'opgesloten' zitten in een cell, en blijkbaar is het wel mogelijk dat dit door (sterke) rontgenstralen verstoord wordt. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory#X-ray_effects . Op een stukje diafilm zou ik ook digitale data kunnen opslaan, bijvoorbeeld in de vorm van een grote QR code. Maar het blijft dan nog wel gevoelig voor straling. Maar hoe dan ook maakt het voor de vraagsteller niet uit, want de scanapparaten geven niet genoeg straling af om de bitjes in een SD kaart om te laten klappen.