Welke parkiet heeft weinig verzoeging nodig en wordt niet heel oud?

Hallo allemaal! Ik zat te denken om een parkiet te nemen, het liefst de valkparkiet alleen die wordt 15-20 jaar, en dat vind ik zelf te lang. Weet iemand anders nog een mooie parkietsoort die wat minder oud wordt en wat minder lang?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verzoeging = verzorging! (typfoutje) :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me af waarom je niet wil dat een beestje zo oud wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beetje rare vraag. mijn grasparkiet werd 8jr, die van een vriendin 16. Het is net als met een hond/kat de een wordt 10jaar, de ander 20jaar. Er zijn heel veel parkietsoorten die supermooi zijn, je kan een vogelencyclopedie bekijken of bv op marktplaats om een een idee te krijgen wat voor soort parkieten er verkocht worden. Ik heb het al diverse keren meegemaakt dat ik verliefd werd op een parkiet en die niet te krijgen was in nederland vandaar marktplaats tip. ik vind het niet de site waar je een dier koopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is waar! Ik zat er idd aan te denken, een grasparkiet dan, maar hoe groot moet dan de binnenkooi zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha ik bedoel met weinig verzoeging dat je niet vaak het hok hoeft schoon te maken... En is een grasparkiet inteligent? Dus ik bedoel dat je hem dingen kunt leren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een dier is geen kunstwerk, waar je mee showt, maar een levend wezen, dat liefde en verzorging nodig heeft, ook een schone kooi hoort bij de verzorging, koop een mooie vogel op batterijen, dat je opdraait en dat dan zijn kunstjes uitvoert, maar begin met deze instelling niet aan een levend diertje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeg, een vraag van een echte dierenliefhebber.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt ook DVD-tjes die een uur lang een volière met vogeltjes
laat zien, lijkt me een perfecte investering ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
quote/Haha ik bedoel met weinig verzoeging dat je niet vaak het hok hoeft schoon te maken… En is een grasparkiet inteligent? Dus ik bedoel dat je hem dingen kunt leren?/quote Als je weinig vogels neemt, kan je wekelijks de kooi verschonen: zandlade legen en vullen met nieuw zand. Een keer per maand reinig je de hele kooi. Verder dagelijks het voerbakje omschudden en bijvullen indien nodig. Uiteraard het drinkbakje wel dagelijks doen. Als je heel veel tijd hebt kun je je grasparkiet vanalles leren. Zelf heb ik nooit zoveel tijd gehad. Mijn eerste was 5wk. bij aanschaf en kreeg ik heel snel tam. Daarna eentje gehad die te vroeg bij zijn ouders weggehaald is. Deze heb ik nooit tam gekregen. Er wordt altijd geadviseerd 2parkieten te nemen omdat het groepsdieren zijn. vooral als je veel weg bent kwijnt die weg in zijn eentje. Een grasparkiet kan in de standaardvogelkooien die in de dierenwinkels te koop zijn. Hoe ruimer de kooi hoe leuker die het vindt. Je moet rekening houden dat je speeltjes in de kooi gaat hangen daardoor is een ruime kooi fijn. Ik heb zelf een kanarie in een sonia kooi. (google en je ziet een foto) Dat is een parkietenkooi. In zon zelfde kooi heb ik in het verleden een grasparkietje gehad. Zelf heb ik een kanarie-man in zijn eentje die fluit de hele dag supergezellig. Hij wil beslist de kooi niet uit. Wat wil jij met je vogel doen: Tam maken/spelen uit de kooi of een vogel die zichzelf vermaakt in de kooi? catharina-parkieten zijn hele gezellige vogels die zichzelf vermaken in de kooi. het worden de clowns onder de parkieten genoemd. Wel stinken ze wat meer dan andere parkieten. Ik ben er zelf niet bekend mee. Een valkparkiet heeft een veel grotere kooi nodig dan een grasparkiet. Valk wordt ruim 30cm. gras max 13cm. Catharina's zijn iets dikker dan grasparkieten. ps: zoals je het omschreven hebt komt het over als ik wil een levende vogel waar ik geen overlast van heb. Ik heb op dezelfde manier in het verleden over een vogel info gevraagd. Het is lastig om te beschrijven ik snap het wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me af waarom je een parkiet wil? Gezelligheid? Waarom mag hij niet heel oud worden? Met antwoord op deze vragen kun je een beter passend antwoord verwachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
elk dier dat je weinig verzorgt wordt niet oud....zo ben je er ook, niet wenselijk uiteraard, maar.....dit is wat je vraagt

Antwoorden (1)

quote/Haha ik bedoel met weinig verzoeging dat je niet vaak het hok hoeft schoon te maken… En is een grasparkiet inteligent? Dus ik bedoel dat je hem dingen kunt leren?/quote

Als je weinig vogels neemt, kan je wekelijks de kooi verschonen: zandlade legen en vullen met nieuw zand. Een keer per maand reinig je de hele kooi. Verder dagelijks het voerbakje omschudden en bijvullen indien nodig. Uiteraard het drinkbakje wel dagelijks doen.

Als je heel veel tijd hebt kun je je grasparkiet vanalles leren. Zelf heb ik nooit zoveel tijd gehad. Mijn eerste was 5wk. bij aanschaf en kreeg ik heel snel tam. Daarna eentje gehad die te vroeg bij zijn ouders weggehaald is. Deze heb ik nooit tam gekregen. Er wordt altijd geadviseerd 2parkieten te nemen omdat het groepsdieren zijn. vooral als je veel weg bent kwijnt die weg in zijn eentje. Hou er rekening mee dat het veel moeilijker is om ze tam te krijgen als ze met zijn tweeen zijn.

Een grasparkiet kan in de standaardvogelkooien die in de dierenwinkels te koop zijn. Hoe ruimer de kooi hoe leuker die het vindt. Je moet rekening houden dat je speeltjes in de kooi gaat hangen daardoor is een ruime kooi fijn. Ik heb zelf een kanarie in een sonia kooi. (google en je ziet een foto) Dat is een parkietenkooi. In zon zelfde kooi heb ik in het verleden een grasparkietje gehad.

Zelf heb ik een kanarie-man in zijn eentje die fluit de hele dag supergezellig. Hij wil beslist de kooi niet uit.

Wat wil jij met je vogel doen: Tam maken/spelen uit de kooi of een vogel die zichzelf vermaakt in de kooi? catharina-parkieten zijn hele gezellige vogels die zichzelf vermaken in de kooi. het worden de clowns onder de parkieten genoemd. Wel stinken ze wat meer dan andere parkieten. Ik ben er zelf niet bekend mee.

Een valkparkiet heeft een veel grotere kooi nodig dan een grasparkiet. Valk wordt ruim 30cm. gras max 13cm. Catharina’s zijn iets dikker dan grasparkieten.

ps: zoals je het omschreven hebt komt het over als ik wil een levende vogel waar ik geen overlast van heb. Ik heb op dezelfde manier in het verleden over een vogel info gevraagd. Het is lastig om te beschrijven ik snap het wel.

ps2: ik had dit als reactie gezet terwijl dit een antwoord is. Met dank aan iemand die me hierop attendeerde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Eindelijk een antwoord waar de vraagsteller hopelijk verstandig mee omgaat.